مجله چندسو
آموزش استعلام یارانه؛ روش های استعلام دهک بندی یارانه!

آموزش استعلام یارانه؛ روش های استعلام دهک بندی یارانه!

مبحث یارانه طی سال‌های گذشته همیشه حواشی زیادی داشته است. از حذف و اضافه شدن گروهک‌های مختلف تا بحث‌هایی که در مورد لغو آن در جریان بوده است. با همه این حواشی برای این که ببینید یارانه شامل حال شما می‌شود یا این که در این ماه برای شما واریز شده است یا خیر، چندین روش مختلف وجود دارد که می‌توانید از...

مبحث یارانه طی سال‌های گذشته همیشه حواشی زیادی داشته است. از حذف و اضافه شدن گروهک‌های مختلف تا بحث‌هایی که در مورد لغو آن در جریان بوده است. با همه این حواشی برای این که ببینید یارانه شامل حال شما می‌شود یا این که در این ماه برای شما واریز شده است یا خیر، چندین روش مختلف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم به آموزش استعلام یارانه بپردازیم و همچنین روش‌های استعلام دهک بندی و مشاهده واریزی را نیز معرفی کنیم. لازم به ذکر است که اطلاعات این مقاله از طریق بررسی دقیق وب‌سایت‌های رسمی دولتی از جمله سازمان هدفمندی یارانه ها جمع‌آوری و تایید شده است.

خوشبختانه برای استعلام یارانه پرداختی چندین روش مختلف وجود دارد و به همین خاطر انجام این کار حالا از همیشه ساده‌تر شده است.

استعلام یارانه با کد ملی از طریق پیامک

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای استعلام یارانه با استفاده از کد ملی، از طریق پیامک است. برای انجام اینکار، کافی است که کد ملی سرپرست خانوار را به شماره ۳۰۰۰۷ ارسال کنید. پس از چند لحظه، اطلاعات دهک‌بندی یارانه خانوار و همچنین وضعیت واریز یارانه در قالب یک پیامک به شما نشان داده خواهد شد. لازم به ذکر است که برای ارسال کد ملی، باید از خط تلفن سرپرست خانوار اقدام کنید.

مراجعه به دفاتر پلیس +10

یکی از راه‌های استعلام یارانه به صورت حضوری، مراجعه به دفاتر پلیس +10 است. به این ترتیب می‌توانید با ارائه مدارک شناسایی، از جمله کد ملی سرپرست خانوار، درخواست استعلام دهنک بندی یارانه را ثبت کنید. کارمند دفتر پلیس +10 این اطلاعات را برای شما بررسی کرده و نتیجه را به اطلاعتان می‌رساند.

استعلام یارانه کمک معیشتی از وبسایت سامانه حمایت

سرپرست‌های خانواری که شامل یارانه معیشتی می‌شوند می‌توانند به وبسایت سامانه حمایت، متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و با وارد کردن کد ملی، سال تولد و شماره حساب واریزی، پرداختی خود را پیگیری کنند. همچنین کاربرانی که شامل دریافت یارانه نیستند می‌توانند با ثبت نام در این سایت، اعتراض خود را به دهک‌بندی که در آن قرار گرفتند ثبت کنند. برای استفاده از این سامانه، مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. در صفحه اول سامانه حمایت، گزینه «ورود به سامانه حمایت» را انتخاب کنید.استعلام واریز یارانه

  1. در صفحه بعدی، کد ملی خود را وارد کرده و سپس کد امنیتی نشان داده شده را تایپ کنید. در ادامه روی گزینه «ورود به سامانه» بزنید.کد دستوری استعلام یارانه

  1. در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید، باید شماره تلفن، تاریخ تولد و کد پستی را در کادرهای مربوطه وارد کنید.

  2. یک پیامک حاوی کد تایید برای شما ارسال می‌شود. آن کد را در کادر صفحه بعدی وارد کنید.استعلام واریز یارانه

  1. در ادامه، یک رمز عبور برای حساب کاربری خود تعریف کنید.

  2. سپس مجددا به صفحه اول بازگردانده خواهید شد تا با کد ملی و رمز عبور ساخته شده، وارد حساب خود شوید.

  3. روی گزینه «وضعیت اقتصادی خانوار» کلیک کنید. در صفحه باز شده، دهک خانوار نمایش داده خواهد شد.

4. استعلام از طریق سرویس‌های بانکی؛ استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه

بسته به این که شماره حساب یارانه شما متعلق به کدام بانک است، می‌توانید نسبت به استعلام یارانه پرداختی اقدام کنید. روش انجام این کار در هر بانک متفاوت است. برخی بانک‌ها مثل بانک اقتصاد نوین امکان انجام این کار را از طریق اینترنت بانک ارائه می‌کنند. همچنین برای استعلام یارانه با کد ملی بانک تجارت نیز می‌توانید به اینترنت بانک مراجعه کرده و ده گردش آخر حساب را دریافت کنید. افزون بر این امکان مراجعه حضوری و استعلام یارانه نیز در تمام بانک‌ها وجود دارد.

5. استعلام یارانه معیشتی با کد ملی از طریق کد دستوری

یکی دیگر از روش های استعلام یارانه، استفاده از کد دستوری استعلام یارانه با کد ملی است. برای انجام این کار کافی است کد #کد ملی*43857*4* را از شماره تلفن خود شماره‌گیری کنید. برای مثال، اگر کد ملی شما ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ است، باید کد #۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰*43857*4* را شماره‌گیری کنید.

لازم به ذکر است که برای استعلام واریزی باید تنها با شماره تلفن سرپرست خانوار این کد را شماره‌گیری کنید. اما کسانی که شامل یارانه نشده‌اند می‌توانند برای ثبت اعتراض کد #۶۳۶۹* را شماره گیری کنند.

راهنمای کامل اعتراض به دهک‌بندی یارانه + مراحل و مدارک مورد نیاز

  1. وارد حساب کاربری خود در سایت hemayat.mcls.gov.ir شوید.

  2. روی گزینه «وضعیت اقتصادی خانوار» کلیک کنید.

  3. در ادامه «درخواست بررسی» را انتخاب کنید.

  4. پس از قبول تواق‌نامه، می‌توانید اطلاعات خانوار را مشاهده کنید. اگر اطلاعات درست است، روی «صحیح است» بزنید و «ثبت و ادامه» را انتخاب کنید. اگر اطلاعات اشتباه است، گزینه «صحیح نیست» را انتخاب کنید و ادامه دهید.

  5. در صفحه بعدی اطلاعات خودرو را مشاهده می‌کنید. در صورت صحیح بودن، گزینه «صحیح است» را انتخاب کنید. در غیر این صورت، گزینه‌های دیگر مانند «این خودرو در مالکیت فرد نبوده» یا «خودرو واگذار شده اما فک پلاک انجام نشده» را انتخاب کنید.اعتراض به دهک بندی

  1. سپس اطلاعات مربوط به واریز و خرید و در نهایت اطلاعات درآمد خانوار را مشاهده خواهید کرد.

  2. در نهایت نیز نوبت به صفحه شرایط خاص می‌رسد که مربوط به خانوارهایی است که یکی از اعضای آن به بیماری‌های پرهزینه مبتلا شده است. در این صورت باید نوع بیماری، نام بیمار و سازمانه بیمه‌گر را مشخص کرده و اطلاعات را ثبت کنید.

  3. در مرحله آخر، پس از اخذ تعهد، یک کد رهگیری به شما نشان داده می‌شود.

توجه: تنها ثبت درخواست آنلاین کافی نیست؛ در صورت مغایرت اطلاعات نمایش داده شده در سایت، باید با مدارک لازم به صورت حضوری به دفاتر پلیس +10 یا سازمان‌های مربوطه مراجعه کنید.

مورد قابل اعتراض

محل مراجعه حضوری

مدارک مورد نیاز

اطلاعات خانوار

دفاتر پلیس +10

اصل شناسنامه و کارت ملی سرپرست و اعضای خانواده + مدارک تغییر وضعیت (سند ازدواج، حکم طلاق، گواهی فوت، حکم سرپرستی)

اطلاعات خودرو

در صورت وجود خودرو با مالکیت فردی که دیگر عضو خانواده نیست: پلیس +10
در صورت واگذاری خودرو بدون طی فرایند فک پلاک: مراجعه به مراکز فک پلاک

مدارک مربوط به فروش یا واگذاری خودرو (سند فروش، قولنامه، برگه فک پلاک)

اطلاعات درآمد خانوار

دفاتر پلیس +10 یا سازمان‌های مربوطه

مدارک شغلی و درآمدی (فیش حقوقی، گواهی اشتغال، یا سایر مدارک)

شرایط خاص (بیماری پرهزینه)

مراجعه به سازمان بیمه‌گر و تشکیل پرونده

مدارک پزشکی معتبر + معرفی‌نامه از پزشک معالج

 

سخن پایانی

در این مطلب آموزش استعلام یارانه به روش‌های مختلفی که برای اطلاع از وضعیت یارانه وجود دارد اشاره کردیم. می‌توانید برای مشاهده واریز یارانه از هرکدام از آن‌ها استفاده کنید. از نظر شما کدام روش، بهترین انتخاب است؟ در صورتی که روش دیگری برای استعلام دهک بندی یارانه وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره نکردیم، در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. یارانه چیست و دهک‌بندی یارانه چگونه انجام می‌شود؟

یارانه به پرداخت‌های نقدی یا غیر نقدی دولت به اقشار مختلف گفته می‌شود که هدف آن کاهش فشار هزینه‌ای بر خانوارها و حمایت از دهک‌های کم‌درآمد است. در ایران، مهم‌ترین نوع یارانه، یارانه نقدی معیشتی است که به صورت ماهانه به حساب خانوارها واریز می‌شود. از سمت دیگر، دهک‌بندی یارانه فرایندی است که بر اساس آن دولت خانوارها را به ده گروه درآمدی (دهک) از کم‌درآمدترین تا پردرآمدترین تقسیم می‌کند. این کار برای آن انجام می‌شود که منابع محدود یارانه به خانوارهایی اختصاص یابد که بیشترین نیاز را دارند.

2. آیا تغییر در وضعیت شغلی یا درآمد بر دهک‌بندی یارانه تاثیر دارد؟

بله، سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر سال یا هر بار که خانوار اطلاعات جدید ارائه دهد، داده‌ها را بررسی و دهک‌بندی را به‌روز می‌کند. اگر تغییرات درآمد یا وضعیت شغلی رخ دهد، خانوار می‌تواند از طریق گزینه «درخواست بررسی» اطلاعات خود را اصلاح کند تا دهک‌بندی درست اعمال شود.

3. اگر اطلاعات شناسایی شده در دهک‌بندی اشتباه باشد، چگونه می‌توان آن را تصحیح کرد؟

در صورت مغایرت اطلاعات، می‌توان این داده‌ها را با مراجعه به سامانه حمایت، انتخاب گزینه وضعیت اقتصادی خانوار و در نهایت درخواست بررسی، اصلاح نمود. پس از ثبت درخواست، لازم است که با مدارک مورد نیاز به پلیس +10 مراجعه شود.

4. استعلام واریز یارانه چگونه است؟

برای استعلام واریز یارانه چندین روش وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سامانه دولت من و همچنین مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت اشاره کرد.

  • منبع : پلازا
  • زمان انتشار : 1404/06/05
  • لینک اصلی خبر : https://www.plaza.ir/496465/how-to-inquire-subsidy-cuts

ثبت نظر

نظرات