مجله چندسو
شرایط پست بین المللی، راهنمای ارسال از ایران به خارج

شرایط پست بین المللی، راهنمای ارسال از ایران به خارج

هر کشوری در زمینه ارسال مرسولات پستی به کشورهای دیگر دارای قوانین و شرایط خاص خود می باشد. در این مطلب پیرامون شرایط پست بین المللی و انواع روش های ارسال بسته های پستی به کشورهای دیگر صحبت می کنیم. شرایط پست بین المللی و انواع روش ارسال بسته پستی به خارج از کشور ارسال بسته پستی بین المللی یکی از...

هر کشوری در زمینه ارسال مرسولات پستی به کشورهای دیگر دارای قوانین و شرایط خاص خود می باشد. در این مطلب پیرامون شرایط پست بین المللی و انواع روش های ارسال بسته های پستی به کشورهای دیگر صحبت می کنیم.

شرایط پست بین المللی و انواع روش ارسال بسته پستی به خارج از کشور

ارسال بسته پستی بین المللی یکی از بهترین و امن ترین روش ها جهت ارسال مرسولات به سایر کشورها شناخته می شود. انتخاب نوع خدمات ارسال بسته بین المللی و هزینه ها به نوع کالا و نیاز شما بستگی دارد. لازم به ذکر است هر کشوری در زمینه ارسال بسته پستی به کشور دیگر دارای قوانین و شرایط خاص خود می باشد که به عنوان شرایط پست بین الملل شناخته می شود.

شرایط پست بین المللی

برای این که بتوانید ارسال بسته ای پستی را بدون مشکل انجام دهید باید از قوانین و شرایط پست بین الملل اطلاع داشت تا با مشکلی روبرو نشوید. در این مطلب پیرامون شرایط ارسال بسته پستی به خارج از کشور و انواع روش های ارسال آن صحبت می کنیم.

همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر راهنمای ارسال مرسوله به خارج از کشور و نحوه پیگیری مرسولات پستی را بخوانید.

ارسال با پست بین المللی چه شرایطی دارد؟

به منظور ارسال کالا یا مرسوله ای به خارج از کشور باید شرایط و قوانینی رعایت شود. در سال های اخیر با وجود افزایش شرکت های پستی خصوصی، انواع روش های ارسال بسته پستی بین المللی فراهم شده است. اما قبل از ارسال کالا بایستی به مواردی هم دقت کرد.

ممکن است برخی کالاها در کشور مقصد در سطل زباله قرار گیرند و به دست گیرنده نرسد. به طور مثال طلا و نقره، مشروبات الکلی، مواد اشتعال زا نظیر فندک، مایعات و مواد شیمیایی خطرناک، مواد اعتیاد آور، سلاح های سرد مانند چاقو و شمشیر، اشیای تاریخی.

شرایط پست بین المللی

این امر به خاطر وجود قوانین متفاوت کشورها برای ورود و پذیرش برخی کالاها می باشد. در ضمن ممکن است ورود و خروج برخی اجناس به سایر کشورها ممنوع باشد. مثلا ورود آلو، گندم، چای و لیمو به استرالیا ممنوع است.

در ارمنستان طلا و نقره و جواهرات و در ژاپن ارسال آلو، انجیر، بادام زمینی، شاهدانه و زیتون ممنوع است.
در ادامه به برخی از مهم ترین شرایط ارسال مرسوله بین المللی اشاره می شود:

  • صاحب کالا مکلف است اظهار کالا را در خصوص ارزش، محتویات، اوزان و مشخصات صاحبان مرسوله (فرستنده و گیرنده) را، به منظور حفظ امنیت حمل، صحیح و دقیق اعلام نماید. در غیر این صورت مسئولیت خسارات و هزینه های جانبی به عهده صاحبان کالا است.
  • ارسال کننده کالا باید اقرار نماید که لیست اموال ممنوعه موجود در سایت یا درج شده در سایر قوانین موضوعه را مطالعه و اظهار خلاف واقع ندارد. همچنین شرکت پست بین الملل مسئولیتی در قبال خسارات و جرایم احتمالی با موضوع فوق نخواهد داشت.
  • لیست کالاهای ممنوعه به صورت دوره ای بروزرسانی می شود و مطالعه آن برای صاحبان کالا الزامی است. بنابراین در صورت ایجاد هرگونه تغییر کمی یا کیفی در فهرست کالاهای ممنوعه هیچ نوع مسئولیتی متوجه شرکت پست بین الملل نیست.
  • فرستنده مکلف است اجناس و محموله هایی که دارای حساست ویژه از نظر کمی و کیفی بوده و به نوعی نگهداری و حمل آن ها مستلزم اتخاذ تدابیر خاص یا رعایت استاندارد های ایمنی و بهداشتی و حفاظتی امنیتی می باشد، را هنگام ثبت سفارش اعلام نماید و بیمه نامه مربوطه را هم دریافت اخذ کند. در غیر اینصورت با بروز خسارت هیچگونه مسئولیتی متوجه شرکت پست بین الملل نخواهد بود.
  • پرداخت ارزش افزوده به عهده مشتری می باشد.

اسباب پست بین المللی

  • امضا مشتری روی قبض رسید و یا ثبت سفارش با شرکت پست بین الملل، به معنی پذیرش تمامی قوانین و مقررات این شرکت می باشد.
  • در صورت درخواست مشتری، بیمه مرسولات به عهده مشتری بوده و جداگانه محاسبه می شود.
  • هر پرداختی که به موجب این توافقنامه در قبال دعاوی مطروحه تعلق گیرد به ریال ایرانی (پول رایج رسمی کشور محل اقامت پست بین الملل)به عمل می آید.
  • برای کالاهای خاص و کالاهای خطرناک به طور موردی با ارائه مستندات کالا (گواهی MSDS ، Proforma و سایر مدارک مورد نیاز حمل) قیمت پیشنهادی ارائه شده و هزینه بسته بندی کالاهای خاص به هزینه ارسال اضافه می شود.
  • فرستنده بایستی اقرار نماید که به گیرنده محموله اعلام داشته، هزینه های گمرکی کشور مقصد به عهده گیرنده محموله بوده و در صورت تاخیر یا عدم پرداخت یا عدم پاسخ گویی، شرکت پست بین الملل مسئولیتی در قبال اصل کالا و خسارات وارده ،هزینه معدومی ،فساد و هزینه های مرجوعی و جرایم احتمالی دیگر نداشته داشت و جبران خسارت به عهده ارسال کننده و گیرنده خواهد بود.
  • در صورتی که فرستنده بعد از توافق با گیرنده، هزینه های گمرک مقصد را تقبل کند، بار بایستی با شرایط تجاری ارسال شود و در این صورت هرگونه تاخیر از جانب فرستنده در پرداخت حقوق و عوارض که منجر به تحمیل هزینه های جانبی از جمله انبارداری، معدومی، مرجوعی و سایر جرایم احتمالی شود همه بر عهده فرستنده بوده و شرکت پست بین الملل مسئولیتی در قبال آن ندارد.
  • صاحب کالا بایستی  آدرس اعلامی فرستنده و گیرنده را به طور دقیق و کامل عنوان کند و در صورت برگشت محموله به دلیل آدرس اشتباه، پرداخت هزینه برگشت محموله بر عهده صاحب کالا بوده و پست بین الملل هیچگونه مسئولیتی در این باره ندارد.

اسباب پست بین المللی

  • چنانچه بعد از انجام هماهنگی های لازم برای حمل مرسوله، مشخص شود که فرستنده جهت ارسال بار برای ایران محدودیت هایی دارد و گیرنده مراحل لازم را برای ثبت سفارش کالاهای غیرمستقیم انجام نداده، در صورت بروز مشکل برای گیرنده، پست بین الملل هیچگونه مسئولیتی در قبال خسارت آن ندارد.

انواع روش های ارسال مرسوله بین المللی

ارسال مرسوله به خارج از کشور با روش های مختلفی قابل انجام می باشد که هر یک معایب و مزایای خاص خود را دارد. از جمله این روش ها عبارت است از:

داده می شود. این روش یکی از مطمئن ترین شیوه ارسال بسته پستی به خارج از کشور محسوب می شود.

فرودگاه به درب یا ATD

در این روش مرسوله پستی ابتدا به فرودگاه کشور فرستنده ارسال شده و بعد درب محل زندگی گیرنده تحویل داده می شود. این شیوه ممکن است راحتی کمتری داشته باشد ولی به خاطر هزینه کمتر افراد زیادی از آن استفاده می کنند.

درب به فرودگاه یا DTA

این روش عکس روش قبلی است. در این روش بسته پستی از محل زندگی فرستنده دریافت و توسط شرکت پستی به فرودگاه کشور گیرنده ارسال می شود. روش DTA برای کسانی مناسب است که آدرس دقیقی از فرد گیرنده ندارند.

درب به درب یا  DTD

در این روش مرسوله مورد نظر از محل و یا دقیق تر درب منزل فرستنده دریافت و به محل گیرنده در کشور مقصد تحویل داده می شود.

اسباب پست بین المللی

فرودگاه به فرودگاه یا ATA

در روش ATA بسته پستی از درب منزل فرستنده در کشور مبدا جمع آوری نمی شود بلکه برای تحویل به پست باید به فرودگاه مراجعه و از آن جا به مقصد نهایی در خارج از کشور ارسال می شود.

روش تجاری یا DDP

در این روش بعد از خرید مرسوله از یک شرکت، مشتری بایستی مبلغی بیشتر پرداخت نماید تا ارسال و باربری و ترخیص کالا به عهده شرکت فروشنده قرار گیرد.

منبع : آرگا

  • منبع : آرگا مگ
  • زمان انتشار : 1404/06/15
  • لینک اصلی خبر : https://arga-mag.com/1175502/%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D9%BE%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C
  • تگ ها :

ثبت نظر

نظرات